بررسی خطوط برق رسان جرثقیل

بررسی خطوط برق رسان جرثقیل سقفی

خطوط برق رسان جرثقیل همانطور که از نامش مشخص است، وظیفه برق رسانی به جرثقیل ها را دارد. این سیستم انواع مختلفی دارد که در زیر به شرح مختصر آنها میپردازیم.

شین برق رسان جرثقیل سقفی

جرثقیل سقفی تجهیزی اسن که از آن در محیط های صنعتی برای جابجایی و حمل اجسام سنگین استفاده می کنند. استفاده از جرثقیل سقفی علاوه بر تسهیل در جابجایی، فضای کمتری را اشغال می کند. عبور از فضای اصلی را آسان می کند و هزینه های ماشین آلات سنگین را پوشش می دهد. در محیط های بزرگ که نیاز به جابجایی دقیق است، جرثقیل سقفی به عنوان بهترین انتخاب معرفی می شود.

از پرکاربردترین تجهیزات صنعتی، شین جرثقیل سقفی است که در مدل ها و آمپرهای متفاوت تولید می شوند. انواع شین برق رسان عبارتند از: شین برق رسان بسته و باز، شین با روکش آلومینیوم و شین با روکش پی وی سی است.

مشاهده محصولات تجهیزکرین: شین جرثقیل سقفی

  • برسی کلی شین برق رسان جرثقیل سقفی در این مطلب
    شین برق رسان جرثقیل سقفی

     

    شین برق رسان بسته و باز:

خط برق رسان بسته متشکیل از محفظه ایست که به صورت آلومینیوم و PVC است. درون این محفظه 4 یا 5 خط هادی مس به صورت ریل وجود دارد. این شین ها جریان برق را از سر(مسیرهای کمتر از 70 متر) یا از وسط (مسیرهای بیشتر از 70 متر) دریافت می کند. مس های درون شین به صورت لغزشی یا جاروبک خط برق در تماس هستند و جریان برق را به صورت تماس انتقال می دهند.

خط برق رسان باز متشکل از 4 خط یا بیشتر به صورت جدا است که نصب می گردد. از این سیستم برای خط های آمپر بالا و یا جاهایی که موقعیت نصب به صورت شین بسته وجود ندارد. این نوع شین به دو صورت آهنی و پی وی سی وجود دارد.

  • شین برق رسان PVC

توصیه می شود از این نوع شین در واحدهای صنعتی ای که دمای محیط زیر آنها 55 درجه سانتی گراد است، استفاده شود. از مزایای شین PVC می توان به سهولت نصب، انعطاف پذیری، ضربه پذیری و… اشاره نمود. شین های پی وی سی در آمپرهای 80، 240، 120 و 50 تولید می شوند.

مشاهده محصولات تجهیزکرین: ریل جرثقیل سقفی

  • شین برق رسان با پوشش آلومینیوم

از این نوع شین در محیط های صنعتی ای که دما بین 55 تا 90 درجه سانتی گراد است، استفاده می کنند. در این دما اختلاف ضریب انبساط مس و آلومینیوم تاثیرگذار است که در این صورت برای طول های بالاتر از 80 متر از منبع انبساط خط برق باید استفاده کرد.

چگونگی تامین برق در جرثقیل سقفی

سیستم های تغذیه برق برای جرثقیل های سقفی و بالابرهای الکتریکی به طور موثر کابل ها را مدیریت می کنند و برق اصلی را به بالابر یا جرثقیل انتقال می دهند. اینها سیستم ‌هایی هستند که نیرو را در امتداد بالابر انتقال می‌دهند و همچنین راه ‌حل‌های مدیریت کابل را برای جلوگیری از انباشته شدن تصادفی، گیر کردن یا شکستن کابل‌ها ارائه می‌دهند.

  • برق رسانی جرثقیل سقفی از طریق میله های هادی عایق

میله‌های رسانا (همچنین به میله‌های برق، میل گرد شکل هشت یا میل گرد گرم نیز گفته می‌شود) یکی از رایج ‌ترین روش‌های برق‌رسانی و تامین برق جرثقیل و بالابر است. یک میله رسانا از یک سیستم جمع کننده کفش کشویی استفاده می کند که بیشتر خطرات ایمنی هادی در معرض را از بین می برد و می تواند قدرت آمپراژ بالاتری را در مقایسه با سایر سیستم های قدرت تامین کند. امروزه اکثر سیستم های برق رسانی میله هادی با پوشش عایق بندی می شوند.

مشاهده محصولات تجهیزکرین: قرقره کابل جرثقیل

  • برسی چگونگی تامین برق در جرثقیل سقفی
    تامین برق در جرثقیل سقفی

    برق رسانی جرثقیل سقفی از طریق سیستم های Festoon

سیستم ‌های فستون بسیار قابل اعتماد هستند و می‌توانند در انواع کاربردها از محیط‌ های داخلی تا خارجی، محیط‌ های گرمای بالا و سایر محیط ‌های سخت مانند کارخانه‌ ها و تأسیسات بندری مورد استفاده قرار گیرند. آنها همچنین می­توانند برای تامین ایمن قدرت و کنترل جرثقیل های ضد انفجار استفاده شوند.

مشاهده محصولات تجهیزکرین: کابل برق جرثقیل

سیستم ‌های برق ‌رسانی فستون معمولاً در جرثقیل‌ های پل یافت می‌شوند، اما می‌توانند در  انواع دیگر جرثقیل‌ های سقفی  مانند جرثقیل دروازه‌ای، برخی از انواع جرثقیل‌ های مونوریل و جرثقیل ‌های بازویی نیز استفاده شوند. با این حال، برخی از انواع مسیرهای فستون ممکن است برای راه اندازی مونوریل که ممکن است منحنی در ریل وجود داشته باشد، توصیه نشود.

  • برق رسانی جرثقیل از طریق قرقره کابل

نوع دیگری از روش برق رسانی جرثقیل شامل استفاده از قرقره کابل- اعم از فنری یا موتوری – برای آزاد کردن، بازیابی و ذخیره کابل هادی برای تجهیزات جرثقیل است. قرقره ای با کابل هادی که دور آن پیچیده شده است اغلب برای انتقال برق به خط اصلی در امتداد باند یا مونوریل استفاده می شود. هنگامی که به چرخ دستی سوار می شود، می توان از حلقه کابل برای رساندن نیرو و کنترل به  دستگاه بالابر زیر قلاب  یا سایر تجهیزات متصل به  قلاب جرثقیل استفاده کرد.

قرقره های کابل از طراحی بسیار ساده ای بهره مندند که به طور خودکار کابل های انعطاف پذیر را می پیچانند و ذخیره می کنند. برقی شدن حلقه کابل نیاز به تعمیر و نگهداری کمی دارد و نصب آن آسان است. آنها همچنین می توانند به صورت ثابت یا روی یک پایه چرخان نصب شوند تا کابل بتواند در چندین زاویه و جهات پرداخت کند.

مشاهده دیگر مقالات ما: بررسی انواع شاسی جرثقیل

 

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *